Ny på racercykel | Hvad skal du som minimum bruge

Ny på racercykel – hvad skal jeg bruge? Sådan tror jeg de fleste nybegyndere til landevejen tænker – inklusiv mig selv (sagde hunden)

Miniguide til dig som skal igang med at køre på racercykel, og måske synes det er lidt af en jungle at finde rundt i. Vi giver dig 5 gode opstarts råd til hvad der er NICE to have, og hvad der er NEED to have. For passer du ikke på, så har du meget hurtigt brugt rigtig mange penge.

Skal jeg købe en ny racercykel?

Det skal du ikke nødvendigvis. Der er både for og imod at gøre det. Men som verden er i dag, så findes der MASSER af fede racercykler som du kan købe brugte. Det er bare at tjekke sider som Gul&Gratis eller DBA. Der bliver solgt rigtig mange racercykler i dag, og derfor kommer der også flere og flere brugte til salg. Så der er helt sikkert mulighed for at finde et godt tilbud. Så det der taler for at du skal gå ud og købe en brugt racercykel hvis du er nybegynder er helt klart at du får meget mere racercykel for pengene, og tro os når vi siger at der findes rigtig mange fede racercykler derude til spot-priser.

Du kan selvfølgelig også tage det valg at du går ud og køber en ny racercykel. Der findes rigtig rigtig rigtig mange muligheder, og hvis ikke du er en smule forvirret inden du går ud og kigger, så er du det helt sikkert når du kommer hjem 🙂
Fordelen ved at købe nyt er at du selvfølgelig har forhandler garantien, og du har mulighed for at få din nye racercykel tilpasset lige til dig. Og den klare ulempe er at det kan blive en dyr fornøjelse hvis det viser sig at landevejs cykling ikke bliver noget for dig. Og skal du så af med din nye racercykel igen, så skal du nok berede dig selv på et større tab. Der er så mange cykler til landevejs cykling til salg, nye og brugte, at du ikke skal gøre dig store forhåbninger om at få mange penge for din cykel. Det er markedet simpelthen ikke til.

Størrelsesguide til racercykel – find den rigtige størrelse cykel

Noget af det vigtigste du skal gøre når du skal ud og investere i en ny racercykel, det er at købe den i den rigtige størrelse. Og det er lige meget om den er ny eller brugt. Men hvordan finder jeg så den rigtige størrelse til mig, tænker du så. Jo det er egentlig ikke så svært, det kræver et målebånd, og i nogle tilfælde 15min foran computeren (Google)
Du måler din skridtlængde (Måles på indersiden af benet – fra der hvor benet begynder og ned til jorden. HUSK uden sko) Så kigger du i vores størrelsesguide til racercykel HER, og så kender du din størrelse. Eller du downloader guiden direkte til din computer herunder:

DOWNLOAD størrelsesguide til racercykler HER

Det med computeren og Google er hvis du eksempelvis køber en brugt racercykel, og du spørger til størrelse, størrelsesintervaller m.m. hos sælger, så er det de færreste der kender til det. De har højst sandsynligt fået anbefalet og er blevet hjulpet af en forhandler i da de købte deres nye cykel til landevejen. Så spørg til modellen + årstal (fremstillingsår) på cyklen, og se om ikke du kan Google dig frem til netop de størrelses intervaller der er brugt på den model du er ved at købe. For det er altså rigtig vigtig at du får den rigtige størrelse i racercykel – det vil give dig langt den bedste cykel-oplevelse.

Når du vælger en carbon racercykel

Det rigtig mange nybegyndere vil løbe ind i er at de skal tage stilling til om deres racercykel skal være aluminium eller carbon. Og hvem har egentlig forudsætningerne for at vælge det når man aldrig har prøvet det før.
Det du får når du vælger en carbon racercykel er den letteste racercykel model. Hvis selve stellet er fremstillet i carbon, så er det logisk at cyklen bliver lettere end hvis det er fremstillet i aluminium.
Du får der imod også en mere “livlig” cykel som du skal regne med reagere på de mindste bevægelser. Det kan godt være et godt råd, selv for den erfarbne cykelrytter.
En carbon racercykel er også en lille smule mere skrøbelig end hvis du vælger en med aluminiums stel, det siger sig selv.

En aluminiums racercykel kan være god nok

Som sagt, så får du en mere robust cykel til landevejdscyklingen når du vælger en med aluminiums stel, så skulle du være så uheldig at vælte, så kan et stel af den kaliber altså tage nogle flere tæsk. Et carbon stel på en racercykel kan flække med det samme hvis du er rigtig uheldig og vælte forkert.
En racercykel af aluminium er også en cykel der er mere stiv i betrækket. Og det er egentlig ikke altid en negativ ting. Undertegnet har prøvet at lave skiftet fra en alu racercykel til en carbon racer, og jeg kan skrive under på at det kan være noget man skal vende sig til. Men hvis det er din første cykel du skal ud og købe, så møder du ikke den udfordring lige nu, det er først når du skal skifte 🙂

De bedste gear til en racercykel?

Thats where the magic begins. Og det er her det kan blive dyrt. Der hvor du mange gange kan mærke og se forskellen på en dyr og en billig racercykel er på geargruppen. Der kan være himmelvid forskel på priserne på det marked. Men det er også et sted man bør, hvis man har lidt ekstra penge, smide sine mønter. For det er her du sådan rigtig som nybegynder vil kunne mærke forskel. Det kan godt være en god ide at gå et niveau op i geargruppe som nybegynder, så kan det være du slipper for fin-indstillinger og justeringer i samme omfang som hvis du vælger den helt billige geargruppe.
Et godt hint her er at hvis der står enten shimano eller Sram på det, så plejer det at være gode varer. Shimano f.eks. laver flere forskellige geargrupper, og her vil du helt sikkert støde på navnene: Tiagra, Sora, 105 og Ultegra.
Hvis man skal dele dem op i kategorier må det være:

Nybegynder: Sora & tiagra

Lettere øvet: 105

Øvet: Ultegra.

HUSK, at en geargruppe godt kan bestå af sammensatte elementer, eksempelvis kan et god Shimano geargrupper godt bestå at både Ultegra og 105 elementer. Men alt i alt, Shimano gear på din nye racercykel, så er du ikke helt galt på den som nybegynder.

Hvilke racercykel mærker findes der, og hvad er bedst

Her kan du virkelig komme ud for at blive forvirret. Der findes så mange forskellige mærker af racercykler, at det er helt okay at blive forvirret. Det du kan trøste dig ved er at langt de fleste mærker bruger de samme geargrupper, så har du overblikket over hvilken geargruppe der passer dit niveau bedst, så er der ikke så lang vej igen. Dog er der alligevel nogle mærker der gør sig mere i den ende hvor du som nybegynder nok vil starte med at kigge efter racercykel, mens der er nogle brands hvor man ved at man er på den rigtige side af 20tkr. Herunder har vi listet nogle mærker op, listen er bestemt ikke udtømmende, men indeholder nogle af de mest gængse, og ud for nogle af dem er der en lille beskrivelse til dig. Hvor og hvem de er gode til at fremstille racercykler til.

Trek racercykler

Et amerikansk mærke som rigtig mange kender på forhånd. Trek er i Danmark rigtig god til at fremstille både begynder og øvede racercykler til forbrugerne. Så her kan du sagtens kigge som nybegynder efter en ny cykel. Du skal regne med et starts budget på omkring 8000,-

Scott racercykler

Lidt i samme båd som Trek racercykler. Scott laver den fulde palette, så der er både meget dyre og okay billige racercykler til nybegynderen. Også her skal du regne med at lægge ud ved en pris omkring de 7-8000,-

Giant racercykler

Min første cykel var en Giant, og den var jeg rigtig glad for. Giant racercykler er også både i den lave og den høje ende. Men rigtig mange nybegyndere ender med at lægge ud på en Giant racercykel, fordi du får rigtig meget for dine penge. Starts budget omkring de 7000,-

Specialized racercykler

Her taler vi noget dyrere racercykler. Specialized er et fantastisk racercykel mærke, men det er deres priser desværre også. De laver noger super lækre produkter, men man får desværre også lov at betale for dem. Buddet på starts budgettet her er på 12+ tkr.

Principia racercykler

Laver faktisk rigtig fornuftige cykler i hele spektret. Her kan du som nybegynder på racercykel sagtens finde en rigtig lækker cykel med de nødvendige gode komponenter til en rigtig god pris.

Cervelo racercykler

Cervelo er et cykelmærke hvor man på racersiden ser cykler i den dyrere ende. Ikke et sted jeg ville starte med at kigge hvis jeg var nybegynder.

Python racercykler

Et dansk mærke som du ikke ser så mange steder. De laver cykler i både den billige og den dyre ende. Det er dog mest de cykler i den dyre ende som de er kendt for. De er de senere år blevet væsentlig bedre til at fremstille billigere racercykler, men skal du igang her med en ordentlig cykel, så skal du regne med omkring 9000,-

Focus racercykler

Hvis du vælger en racercykel fra focus, så er du nok oppe i mellemklassen hvad angår racercykler. De laver så til gengæld nogle rigtig fede racercykler i prisklassen 10.000 til 13.000 hvor du får rigtig meget for dine penge.

Kuota racercykler

Kuota racercyklen er også i Danmark kendt for at være lidt i mellemklassen og eller i den dyre ende. Det er super lækre racercykler der kommer ud af deres produktion, men hvis du har et “skrabet” budget som nybegynder, hvilket er helt forstårligt og fair, så er det nok ikke her du skal kigge efter ny racercykel.

Hvordan finder jeg min størrelse cykel?

Det er egentlig ikke så svært, du skal måle din skridt længde, og så er du egentlig klar til at gå ud og lede efter din nye racercykel.
Du kan højere oppe i guiden finde både link til siden med størrelsesguide til racercykler eller du kan downloade den direkte til din PC

Hvad er NEED to have til min racercykel?

Der er nogle ting som du skal have for at komme igang, dem kan du se herunder. Og så er der ting som det ikke er nødvendigt du køber som noget af det første, der kan du godt vente og se om landevejscykling bliver noget for dig.

Du skal bruge en racercykel:

Det siger sig selv, og læs ovenstående for at finde ud hvilken en du skal bruge.

Cykelbukser er anbefalelsesværdigt:

Du kan godt smutte afsted i dine almindelig short. Men hvis og når du er nybegynder, så har du endnu ikke prøvet hvad det vil sige at side 40-50-60 kilometer på en racercykel saddel uden en beskyttelses pude i dine bukser. Det smerter, og det er ikke behageligt. Så gør dig selv den tjeneste at købe et par cykelbukser med pude. Du behøver ikke købe dem til 1500,- Find et par til 299,- og læg ud med dem.

Cykelhjelm er et must

Safety first. Du kommer ud blandt biler og andre trafikanter, og selvom du mener at du har fuldstændig styr på din cykel, så er der udefrakommende elementer der kan gøre at du vælter. Der kan løbe et dyr ud foran dig, det kan være at din makker bremser pludselig op, og bang så ligger du i asfalten. Så på med cykelhjelmen, så ligner du også alle de andre.

Find massere af fede cykelhjelme her

Du kan læse lidt om hvorfor cykelhjelmen er SÅ vigtig HER

Ekstra slanger + pumpe

Det er altid godt at være forberedt. Så køb et par ekstra slanger (25,- stykket) og en pumpe (100,-) Så er du klar hvis uheldet er ude når du er 40 kilometer væk fra din hoveddør.

De rigtige sko, cykelsko til racercykel:

Det er egentlig ikke et MUST, og alligevel har vi valgt at putte den ind i den kategori. Du bestemmer selv hvilke pedaler du kommer på din cykel til turen på landevejen, og nogle racercykler købes endda med pedaler, hvor der er de dersens stropper koblet oven på pedalerne. Og det kan også sagtens gå. Ja, der er jo faktisk dem som ikke VIL køre med klikpedalerne fordi de synes det er ubehageligt og farligt.
Men kan du overtale dig selv til det, så er det altså langt den bedste oplevelse du får hvis du kører med de rigtige cykelsko, således at du sidder fast i dine pedaler. Så kan du opnå en anden fart, og cykelturen bliver bare bedre.

Væske skal der til:

Har du planer om at cykle mere end 25 kilometer, så vil vi helt klar anbefale dig at investere i en dunk + dunkholder (samlet pris max 120,-) Så har du mulighed for at få lidt vand eller energidrik med på turen.

Hvad er NICE to have til dig der skal i gang med landevejs cykling?

Når du så er blevet vild med cykling, og du gerne vil gøre lidt mere ved det, så findes der masser af forskellige ting du kan pimpe både din cykel og dig selv med.

Er du dårlig til at finde vej?

Rigtig rigtig mange cykelryttere, både motionister og professionelle kører idag med en GPS eller en cykelcomputer med GPS. Den hjælper dig til at vise bl.a. hastighed, distance, tid m.m. Og rigtig mange af dem er der også mulighed for at smide et kort i, så er du dårlig til at finde vej, og du er faret vild, så trykker du blot på “kør hjem” og så bliver du navigeret hjem.

Den rigtige cykeltrøje

Du kan sagtens cykle afsted i din almindelige svedtransporterende trænings t-shirt, men hvis du vil have det optimale ud af din landevejs cykling, så køber du dig en cykeltrøje som er beregnet til at cykle med. Sådan en har typisk nogle lommer bagpå til opbevaring af forskellige ting, og så er den mange gange fremstillet så den er lidt længere bagpå, og måske med en silikone streg, så trøjen ikke hele tiden “smutter op” når du lægger foroverbøjet over styret.

Cykelhjul er ikke bare cykelhjul.

Alle racercykler bliver leveret med hjul, altså med mindre du ber om ikke at få dem med. Ellers har jeg til dato endnu ikke set en racercykel bliver solgt uden hjul. Men et cykelhjul er ikke bare et cykelhjul, og der er masser af muligheder for at opgradere her. Men altså dem du som nybegynder får med din nye eller brugte racercykel er unde, og de triller helt sikkert fint nok til en opstart.

Denne liste af opgraderinger og NICE to have er uendelig lang. Er der en sport der er en udstyrs sport, så er det (eller er blevet) landevejscykling. Der laves så mange fede ting som kan gøre din cykeltur bedre og sjovere, men nu var den her guide jo med henblik på hvis du var ny med en racercykel.

0

About the Author:

Sportsnørd af guds nåde. Elsker sport og udstyr. Har blandt andet en tatovering på ryggen der hedder "Aldrig går ned på udstyret" Så denne side er oplagt for mig. Elsker at teste og nørde med stort set alt hvad der har med sport at gøre.
  Relaterede artikler
  • No related posts found.